Jeg uttaler meg om K-beauty på SIDE 2.
K-beauty: Skjønnhetsinnovasjon eller bare hype?
K-beauty eller koreansk hudpleie vokser stadig i Skandinavia, etter at hudpleietrenden traff USA med full fart rundt 2016. Kort sagt handler mye av den koreanske hudpleien om å sørge for at huden holder seg sunn og tilføre massevis av fuktighet.
I tillegg får produktene mange til å sperre opp øynene på grunn av ingredienser som syrer, snegleslim og biegift. De 10-12 (!) stegene og produktene i en daglig koreansk skjønnhetsrutine har også blitt omtalt i en rekke internasjonale medier, og koreanerne hylles opp i skyene for å være pionerer innen hudpleie. Men hvor fantastisk er denne trenden egentlig?
Vi tok en prat med tre bransjeaktører for å høre hva de tenker om den stadig økende populariteten til koreanske hudpleieprodukter.
– Kulturelt betinget
Sanja Myraas er daglig leder og grunnlegger av den norske nettbutikken SkinSecret, som spesialiserer seg på koreansk hudpleie.
Hun sier at hun selv ble presentert for koreansk hudpleie rett før hun skulle gifte seg.
– En måned før bryllupet testet vi sminken, og jeg fikk da beskjed om at huden min var i dårlig stand og at sminken ikke ville sitte godt. Anbefalingen var en hurtig kur med koreanske hudpleieprodukter, noe jeg kastet meg over i håp om at dette var redningen før den store dagen. Resultatene viste seg raskt og til min store forbauselse forbedret huden min seg til det bedre på bare 30 dager, sier Sanja Myrås til Side2.
I etterkant av bryllupet leste hun seg opp på koreansk hudpleie, og testet en rekke produkter og merker. Kunnskapen ville hun dele videre med norske forbrukere, og derfor startet hun nettbutikken
– Koreansk hudpleie er jo blant annet kjent for sine mange trinn og omfattende rutiner. Hvordan kan dette ha en positiv innvirkning på hvordan vi ser på hudpleie i Skandinavia?
– Pen hud og det å ta vare på huden sin er kulturelt betinget i Korea, og koreanerne begynner i tidlig alder med en hudpleierutine for å forebygge aldring og skader på huden. Resultatet kan vi se i form av deres plettfrie hud, uten flekker, skader eller rynker. Dette i motsetning til hva vi er vant med i Skandinavia, hvor vi begynner å reparere etter at den første rynken, solskaden, pigmentendringen har oppstått. Vi tyr ofte til raske løsninger i stedet for å forebygge og ta vare på huden. Her kan vi lære av hvordan koreanerne tar vare på huden, for det finnes ingen snarveier til «sunn og ungdommelig hud».
– Koreanske hudpleieprodukter, i alle fall mange av dem, omtales som «innovative». Hva ligger i dette, og er du av den oppfatning av at dette faktisk stemmer og at de er bedre enn andre hudpleieprodukter på markedet?
– Den mest åpenbare innovasjonen med koreanske produkter er ingrediensene, som man ikke er vant til å se i vestlig hudpleie. Bruk av snegleslim, grønnsaker, frukt, urter og andre ingredienser som er høstet fra naturen, i kombinasjon med alternative måter å beholde holdbarheten uten å bruke parabener som konserveringsmidler, og ikke minst utseende, bruk og følelsen av produktene, gjør at de omtales som innovative, sier Myrås.
Hun mener at den store konkurransen mellom de mer enn 2000 koreanske hudpleiemerkene som eksisterer, i tillegg til at sør-koreanere regnes som svært kravstore hudpleiekonsumenter, gjør at bransjen utvikles i rask fart.
– Det sies at koreansk hudpleie ligger hele 15 år foran i utviklingen i forhold til vestlig hudpleieteknologi. Min erfaring tilsier at koreanske hudpleieprodukter er langt bedre enn mye av det som finnes på markedet, og når vi får høre det samme fra våre kunder, så ligger det noe i dette.
– Passer best for folk uten grunnproblemer
Kosmetisk dermatologisk sykepleier Helene Skoje ved Senzie Medispa i Karl Johan forteller at stadig flere forbrukere spør om k-beauty eller at de allerede bruker produkter som havner innenfor denne kategorien.
– Jeg, som har dermatologisk videreutdanning, er naturligvis opptatt av ingredienser i produkter. Slik jeg ser det, er k-beauty-utviklere også veldig opptatt av dette. Koreanere er et folkeslag med mye sensitiv hud og er opptatt av å ha fløyelsmyk, blek og dewy hud, sier hun til Side2.
– De bruker ofte ingredienser med små molekylstørrelser og erstatter ofte vann med aloe vera i sine produkter. Kosistensen på produktene er ofte innovative og de bruker en del rubber masks i stedet for sheet maske som vi her i vesten er veldig glade i.
Mange av de koreanske hudpleieproduktene er kjent for sine fargerike, iøyenfallende forpakninger og morsomme konsistenser. Skoje mener at denne typen produkter passer best for folk som ikke har grunnproblemer med huden i utgangspunktet.
– Har du en normal hudtype uten andre problemer kan det være supert å teste ut, men har du akne, rosacea, dehydrert hud, fet eller kombinert hud med litt utbrudd, kan det hende huden din trenger noe som er mer medisinsk. K-beauty har så langt jeg har sett ikke blir en del av en medisinsk klinikk sitt produktsortement, nettopp fordi de ikke inneholder de nivåene av aktive ingredienser som vi ønsker oss i produkter. Vi i bransjen jobber mye med A-vitamin, da dette er en an de få ingrediensene som har ordentlig dokumentert effekt på en rekke hudproblemer. Disse nivåene av A-vitamin vil du ikke finne i k-beauty-produkter.
– Kan man si noe fra ditt ståsted om at at koreansk hudpleie er mer effektiv enn hudpleieprodukter som allerede eksisterer på det norske markedet i dag?
– Jeg kan tenke meg at k-beauty-produkter kan være mer effektivt enn flere av produkter funnet både på apotek og parfymerier på grunn av molekylstørrelsen de bruker og de innovative ingrediensene. I mange kremer kjøpt på matvarebutikker, apotek og parfymerier er mineraloljer en essensiell del, denne ingrediensen gjør at et produkt ikke vil trenge godt ned i huden men heller ligge på hudoverflaten som en hinne. Dette kan føles komfortabelt men vil ikke gi en endring i huden.
Flere koreanske hudpleieprodukter, som andre hudpleieprodukter, markedsføres gjerne som dermatologisk testet og innovative. Dette trenger ikke nødvendigvis være en sannhet, og den kosmetisk dermatologiske sykepleieren råder derfor folk til å lese hva som står på forpakningen.
– At en produsent sier at noe er dermatologisk testet er ikke en god forsikring. Det kan være en enkel test på en liten gruppe mennesker som ikke vil gi et representativt resultat for hvordan produktet virker. Se ofte på det med liten skrift når slike påstander vises. Dersom et produkt fremstilles som høyteknologisk, forventer jeg at det er produsert i et laboratorium med høye standarder, men det er et begrep som det ikke knyttes spesielle retningslinjer rundt, slik at hvem som helst kan kalle sitt produkt for høyteknologisk, sier Helene Skoje.
– Stemmer det at koreansk hudpleie ligger 10-15 år foran alle andre når det gjelder innovasjon?
– Koreanerne er veldig opptatt av huden sin, hudpleie og ingredienser og ligge nok lengre fremme med tanke på å utvikle og fremstille nye produkter og konsistenser på produkter.
Hun mener det likevel er vanskelig å si hvor langt koreansk hudpleie ligger foran vesten, både på grunn av fremstilling og innovasjon av produkter, retningslinjer på hva produkter kan inneholder og ikke.
– Hvilke fordeler ser du ved at vi får inn trender som den koreanske på hudpleiefronten?
– Jeg ser det som en fordel at folk blir mer opptatt av å ta vare på huden sin, og at de blir mer interessert i ingredienser, hudpleie, og at de ønsker noe som virker for nettopp seg.
Hun tror ulempen kan være at mange vil bruke en del penger på produkter som ikke vil gi ønskede resultater.
– Tenker du at dette kan bli stort i Skandinavia med tiden?
– Jeg tror det har potensiale til å bli stort dersom flere og flere blir interessert i huden sin, men som profesjonell må jeg understreke at folk vil få bedre resultater dersom de går til en klinikk og får veiledning av noen med utdannelse innenfor hud.
– Kjøp fra forhandlere med kunnskap
Sanja Myrås råder forbrukerne til å gjøre forberedelser og research før de går til innkjøp av koreansk hudpleie.
– En hel jungel av nye produkter er i ferd med å bli tilgjengelige på det norske markedet. Hvordan kan forbrukeren forsikre seg om at det faktisk er gode produkter?
– Mine beste tips er å sørge for at man handler fra forhandlere med kunnskap om produktene og som forholder seg til europeiske og særnorske retningslinjer. Det kan også være lurt å sette seg inn i og forstå hva ingrediensene gjør. Selv om beskrivelsen til et produkt hevder å være naturlig og effektivt kan ingrediensene tilsi noe annet.
– Ingredienser som snegleslim og biegift er jo blant bestanddelene i enkelte produkter i koreansk hudpleie, og blir lagt merke til, antakeligvis fordi det skiller seg fra andre ingredienser man har hørt om tidligere. Kan man si noe om hvor gode slike ingredienser er for huden på et vitenskapelig nivå? Hvordan tenker du forbrukerne kan orientere seg i en verden for å sørge for at de får tak i hudpleieprodukter som faktisk fungerer?
– Mange av disse unike ingrediensene har blitt brukt i århundrer innen tradisjonell asiatisk medisin og hudpleie, og har for lengst vist seg å ha en positiv effekt på huden. Når det gjelder hvor bra ingrediensene er for huden, så forholder vi oss til et regelverk som hjelper oss å styre unna ingredienser som forskerne mener ikke er bra for huden, og vi fokuserer deretter på å finne produkter som faktisk gjør det de hevder å gjøre. Da jeg begynte å eksperimentere med koreansk hudpleie leste jeg meg opp på ulike ingredienser for å bedre forstå hva de gjør hver for seg, og hvordan de fungerer sammen i forskjellige produkter, og dette er noe jeg anbefaler forbrukere å gjøre også. I tillegg kan man lese produktanmeldelser, omtaler, og videoer, gjerne internasjonale, og gjøre seg opp sin egen mening fremfor å følge eventuelle sponsede og betalte meninger. Søk hjelp hos de med kunnskap og kjennskap til produktene for å finne de som passer deg best.
Varierende kvalitet
Hudpleier og skjønnhetsblogger hos SkincarebyAnki, Anne Kathrine Hansen, sier at den profesjonelle delen av hudpleiebransjen er opptatt av resultater og følger med på all ny utvikling i bransjen. Hun tror at koreanske hudpleie tilsvarer mye av det som allerede finnes på det norske markedet i dag.
– Noe er av veldig høy kvalitet, mens det også finnes billigere utgaver av en kvalitet som ikke er like høy. Med tanke på at regjeringen deres støtter forskning på kosmetikk med milliarder årlig, er det ikke merkelig at vi også ser en enorm utvikling i dette markedet. Koreanske kvinner bruker i gjennomsnitt mye mer penger og tid på kosmetikk enn noen andre kvinner i verden, så vi har helt klart noe å lære her, sier Hansen til Side2.
Hun mener at noen produkter og ingredienser fortjener betegnelsene «høyteknologisk» og «innovativt», mens andre ikke gjør det.
– Jeg vil råde folk til å se lit utenom disse betegnelsene og finne ut hva produktene virkelig inneholder. Som sagt skiller ikke koreansk hudpleie seg fra produkter fra andre land på dette området, det kreves alltid at du selv er litt våken og ikke faller for fancy betegnelser.
– Stemmer det at koreansk hudpleie ligger 10-15 år foran alle andre når det gjelder innovasjon?
– Det har foregått avansert forskning innenfor kosmetikkbransjen i en årrekke, i høyt tempo. Jeg ser ingenting som tyder på at Korea ligger så langt foran, men at de er på høyde med utviklingen er ikke en overdrivelse.
Anne Kathrine Hansen tror at koreansk hudpleie kan bli stort på Skandinavia med tiden. Hun mener imidlertid at det krever at produktene utkonkurrerer allerede effektive produkter med trygge resultater om det får innpass i det profesjonelle markedet, på klinikker og spa.
– Hvilke fordeler ser du ved at vi får inn trender som den koreanske på hudpleiefronten?
– Min umiddelbare tanke er at vi har mye å lære av koreanske kvinner. Mens vi i Norge hele tiden vil redusere antall produkter i vår hudpleierutine, bruker de altså 10-12 produkter. Dette kan høres ekstremt ut, og ikke alle har behov for dette. Men det tar faktisk ikke så mye lenger tid, jeg har selv testet dette over et par år og føler absolutt at effekten forsvarer den lille ekstra tiden du bruker.
– Nye trender krever også at både bransje og forbruker følger med bedre, for å vite hvilke trender vi bør følge og hvilke som bare kan passere.
Hun mener at en ulempe kan være at mange kaster seg ukritisk på nye trender, uten å undersøke om det er noe for sin hud eller ikke.
– Vi har en tendens til å «bruke alt vi leser om» og følger ofte trender som bare skaper irritasjoner i huden og gjør den vanskeligere å balansere i etterkant.